PASIF INCOME MELALUI PELABURAN HARTANAH

Entry ni saya nak share bagaimana dengan hartanah pun kita boleh buat pasif income. Dulu saya tak la terbuka sangat mata tentang pelaburan hartanah ni. Serius kesedaran saya dengan hartanah agak lambat. Tapi since saya start berblog dan since saya involve dengan bisnes emas, dan aktif cari info menjana wang secara pasif maka banyak la info2 yang sgt bermanfaat saya dapat.

Macam mana nak mulakan pelaburan hartanah ni. Harga hartanah sekarang pun mahal. Kita nak beli sebiji rumah pun terkial-kial kan. Tapi anda percaya tak dengan konsep "Pelaburan Hartanah Tanpa Modal". Mula-mula dulu pun saya blur sgt. Tapi bila saya terjumpa "E-book Pelaburan Hartanah Tanpa Modal", persepsi saya berubah sama sekali. Yes...semua itu bukan mustahil. Bayangkan la..org yang gaji 2 ribu pun boleh ada 2-3 biji rumah.

Camana tu...caranya? Kalau anda nak tahu..tips dan cara anda boleh baca dekat E-book "Pelaburan Hartanah Tanpa Modal" ni. Memang tak rugi, sebab dia akan bagi tips untuk anda beli rumah tanpa modal, seterusnya step by step maybe anda boleh dapat rumah kedua, ketiga dan seterusnya. Saya cuma nak share sikit je bagaimana kita boleh dapat pendapatan pasif dengan hartanah ni.



Mula-mula saya pun macam tak yakin..ye lah kan hartanah ni modal kena besar. Tapi di takdirkan suatu hari..saya berjumpa dengan customer saya yang nak beli emas, beliau merupakan seorang property agent. From his info..sebagai agen, kalau kita nak..kita boleh minta tolong agen hartanah untuk cari mana2 rumah yang berpotensi untuk di sewa. Sometime these agent can offer price under market value. The right agent akan offer samada kita nak uruskan proses jual-beli, proses cari penyewa itu sendiri atau kita guna je servis agent. Servis yg dia offer dia akan make sure rumah yang kita beli ada penyewa,segala urusan rumah dia akan maintain  tapi every month dia akan charge 10% dari harga sewa rumah tersebut. Makna nya kalau sewa RM 500 dia akan charge RM 50. Kebaikannya..kita tak payah nak pening..yg kita tau cukup bulan dpt duit..dan tentu agen tu jugak akan usaha supaya rumah tu maintain ada penyewa sebab dia punya komisyen bulanan datang dari hasil sewa rumah kita. Tapi dari mana pulak pasif income tu..bulan2 still nak kena byr ke bank kan.

Senang je..apa yang perlu anda buat?
  1. Cari property agen yg betul
  2. Request dia utk cari rumah yg mmg berpotensi. Kalau dapat rumah yg below market value lg bagus. Make sure kita dapat rumah yang hasil sewa lebih tinggi dari installment bank Conth byr bank RM400, Sewa bulanan RM 550. Selepas tolak komisyen RM55, dan bank RM 400 kita masih ada lebihan(sekadar contoh)
  3. Wlwpun lebihan ni nampak mcm sikit, tapi jgn lupa tujuan kita adalah pasif income dan pelaburan jangka panjang.
  4. Maka konsepnya disini "Make Investment Using Other People Money". Kita beli rumah pakai duit bank, dan kita bayar bank pakai duit org yang sewa rumah tu. Walaupun tiap bulan mugkin lebihan yg kita dapat sekadar RM 100, tapi utk jangkamasa panjang akhirnya rumah itu akan jadi hak milik kita. Dan yang best nya kita bukan byr pakai duit sendiri pun kan.
Okey..kalau nak tahu lebih lanjut lagi..cara2 nak beli rumah lelong @ tanpa modal...anda baca la dekat dua e-book kat atas tu ya..semoga bermanfaat untuk anda semua.


ARTIKEL BERKAITAN

1 comment: